ΒΑΣΙΛΗΣ ΓΙΟΓΙΑΚΑΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΗΝ ΕΞΕΤΑΣΗ ΤΩΝ ΥΠΟΨΗΦΙΩΝ ΟΔΗΓΩΝ: ΚΑΛΟΙ ΟΔΗΓΟΙ, ΟΧΙ ΧΕΙΡΙΣΤΕΣ ΟΧΗΜΑΤΩΝ

ΓΕΝΙΚΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ Τελευταία νέα

Η δημιουργία καλών οδηγών και όχι «χειριστών» οχημάτων είναι η φιλοσοφία του νομοσχεδίου για τις αλλαγές στην εξέταση των υποψηφίων οδηγών, τόνισε ο Βασίλης Γιόγιακας μιλώντας στην Ολομέλεια της Βουλής.

Ο βουλευτής Θεσπρωτίας αναφέρθηκε σε διάφορες καινοτομίες του νομοσχεδίου όπως ο διπλός έλεγχος της ταυτοπροσωπίας των υποψηφίων, η οπτικοακουστική καταγραφή της πρακτικής δοκιμασίας, η αύξηση των εξεταστών με δημοσίους υπαλλήλους άλλων φορέων, η θεωρητική και πρακτική εξέταση σε πραγματικές καταστάσεις και συνθήκες, η αξιολόγηση των εξεταστών από επόπτες. Ο κ. Γιόγιακας σημείωσε ότι τοι νομοσχέδιο είναι μέρος του Στρατηγικού Σχεδίου Οδικής Ασφάλειας 2021-2030 που έχει στόχο να μειωθούν οι νεκροί και οι σοβαρά τραυματίες από τροχαία περιστατικά στη χώρα μας κατά 50%.

«Το νέο σύστημα για την απόκτηση άδειας οδήγησης φιλοδοξεί να ετοιμάσει καλούς οδηγούς. Και την ποιότητα του οδηγού τη φτιάχνει, αναμφίβολα, και η κυκλοφοριακή αγωγή, η οδική συμπεριφορά… Γιατί η κυκλοφοριακή μας αγωγή δείχνει την κοινωνική μας αγωγή. Γι’ αυτό και «πάνω στο τιμόνι» μπορεί να «βγαίνουν» αντικοινωνικές συμπεριφορές. Αν λοιπόν θέλουμε να φτιάξουμε οδηγούς και όχι χειριστές οχημάτων», έχουμε ένα νομοσχέδιο που κινείται στο σωστό δρόμο», είπε ο βουλευτής Θεσπρωτίας στο κλείσιμο της ομιλίας του, το πλήρες κείμενο της οποίας έχει ως εξής:

Κύριε Υπουργέ,

Να σας ευχηθώ και εγώ σιδερένιος, δυνατός και επ’ ευκαιρία να καλέσουμε για μια ακόμα φορά τους συμπατριώτες μας να εμβολιαστούν. Είναι κάτι που όλοι μας το ζητάμε, είναι κάτι που θέλουμε να κάνουν όλοι για το κοινό καλό.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Οι αλλαγές στην εκπαίδευση και στην εξέταση των υποψηφίων οδηγών εγγράφονται σε ένα συνολικό σχεδιασμό της κυβέρνησης για την βελτίωση της οδικής ασφάλειας.

Είναι μέρος του Στρατηγικού Σχεδίου Οδικής Ασφάλειας 2021-2030, που παρουσίασε ο Πρωθυπουργός και οι αρμόδιοι Υπουργοί τον περασμένο Φεβρουάριο.

Και στο οποίο περιλαμβάνονται η θεσμοθέτηση Εθνικού Παρατηρητηρίου για την οδική ασφάλεια, η βελτίωση του οδικού δικτύου, η υποχρεωτική διδασκαλία της Κυκλοφοριακής Αγωγής στα σχολεία, η αναθεώρηση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, η ψηφιοποίηση των ελέγχων για τις παραβάσεις του και, βεβαίως, η βελτίωση του συστήματος που οδηγεί στην απόκτηση άδειας οδήγησης.

Ένα σχέδιο με στόχο να μειωθούν οι νεκροί και οι σοβαρά τραυματίες από τροχαία περιστατικά κατά 50%.

Γιατί, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, αν και οι θάνατοι από οδικά ατυχήματα στη χώρα μας έχουν μειωθεί στο μισό τα τελευταία 10 χρόνια – από το 2011 έως και το 2020 –, είμαστε ακόμα ψηλότερα από τον ευρωπαϊκό μέσο:

65 νεκρούς ανά εκατομμύριο κατοίκων έχει η Ελλάδα, 51 η Ευρωπαϊκή Ένωση, με τη Σουηδία να έχει το χαμηλότερο αρνητικό ρεκόρ με 22 νεκρούς ανά εκατομμύριο.

Αλλά δεν είναι μόνο οι αριθμοί.

Είναι αυτά που διαβάζουμε, ακούμε και βλέπουμε που κάνουν αναγκαία την εφαρμογή αυτού του εθνικού σχεδίου.

Το οποίο, μάλιστα, – και αυτή είναι μια σημαντική διαφορά σε σχέση με το παρελθόν – θα γίνει νόμος του κράτους, με δράσεις που θα υποχρεούνται να αναλάβουν οι αρμόδιοι φορείς.

Το παρόν νομοσχέδιο για τις εξετάσεις άδειας οδήγησης έχει συγκεκριμένους σκοπούς:

Πρώτα απ’ όλα, να αντιμετωπίσει τα γνωστά φαινόμενα διαφοράς και αδιαφάνειας στο σημερινό σύστημα.

Με τον έλεγχο της ταυτοπροσωπίας των υποψηφίων σε 2 στάδια για τη συμμετοχή στη θεωρητική εξέταση.

Αλλά και τον δειγματοληπτικό έλεγχο φωτογραφίας των υποψηφίων κατά την είσοδό τους στο εξεταστικό κέντρο.

Με την οπτικοακουστική καταγραφή της πρακτικής δοκιμασίας, που γίνεται σύμφωνα με τις κατευθύνσεις της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα.

Με την απομακρυσμένη εποπτεία των εξεταστών από αρμόδια επιτροπή.

Αλλά και με το «άνοιγμα» του σώματος των εξεταστών σε περισσότερους δημοσίους υπαλλήλους που θα πιστοποιηθούν από τον ΕΟΠΠΕΠ.

Με σύμμαχο την τεχνολογία, φέρνουμε περισσότερα σημεία στο φως και «ανοίγουμε» τους ελέγχους για να χτυπήσουμε τα «κλειστά» κυκλώματα!

Επίσης, με το νομοσχέδιο εκσυγχρονίζεται το περιεχόμενο και η διαδικασία θεωρητικής και πρακτικής εξέτασης των υποψήφιων οδηγών.

Με προσαρμογή της ύλης, ώστε να είναι ακόμα πιο φιλική σε άτομα με αναπηρία, σε συμπολίτες μας με μαθησιακές δυσκολίες καθώς και σε άτομα που δεν μιλούν ελληνικά.

Με τη χρήση τράπεζας θεμάτων και ερωτημάτων για συγκεκριμένες καταστάσεις, που απαιτούν σε βάθος κατανόηση της ύλης και όχι αποστήθιση.

Με πρακτική εξέταση που ξεκινά από τη γνώση βασικών λειτουργιών του οχήματος, μέχρι την πορεία σε αστικούς δρόμους, σε πραγματικές συνθήκες με τον εξεταστή δίπλα στον υποψήφιο και με τη χρήση πλοηγού.

Προετοιμάζουμε, τους αυριανούς οδηγούς σφαιρικά και ουσιαστικά, όχι αποσπασματικά και «μηχανικά».

Όμως το νέο πλαίσιο για τις άδειες οδήγησης, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, πηγαίνει ακόμα παραπέρα.

Γιατί, πέρα από τους προηγούμενους σκοπούς, φιλοδοξεί να προσδιορίσει πώς θα ελέγχεται η τήρηση των διαδικασιών εξέτασης και με ποιο τρόπο θα αξιολογούνται οι εξεταστές.

Με τη διεύρυνση του Μητρώου Εξεταστών στο οποίο, όπως είπαμε, θα μπορούν να εγγραφούν πιστοποιημένοι υπάλληλοι εκτός των Υπηρεσιών Μεταφορών και Επικοινωνιών των Περιφερειών.

Με την επιμόρφωση των εξεταστών από την Εθνική Σχολή Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης.

Με τη θεσμοθέτηση Μητρώου Εποπτών, για την αξιολόγηση των εξεταστών και τον έλεγχο της θεωρητικής και πρακτικής δοκιμασίας.

Προβλέψεις, που με τη σειρά τους ενισχύουν τη διαφάνεια και αποτρέπουν τη διαφθορά.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, με σεβασμό στον χρόνο θα αναφερθώ μόνο με τίτλους σε άλλες διατάξεις που έρχονται να λύσουν διάφορα θέματα στις οδικές μεταφορές.

Είναι το ενιαίο όριο ηλικίας οδηγών φορτηγών και λεωφορείων δημοσίας και ιδιωτικής χρήσης καθώς και των οδηγών σχολικών και τουριστικών λεωφορείων που μεταφέρουν μαθητές.

Είναι η δυνατότητα των κατόχων άδειας φορτηγών και λεωφορείων δημοσίας και ιδιωτικής χρήσης να μην καταθέτουν την επαγγελματική άδεια οδήγησης και να συνεχίσουν να εργάζονται ως επαγγελματίες οδηγοί.

Είναι η εισφορά 5% επί των ετήσιων ακαθάριστων εισπράξεων των ΚΤΕΛ για την ανανέωση του στόλου και για τη συντήρηση και αναβάθμιση των υποδομών τους.

Είναι η διευκόλυνση της κυκλοφορίας εισαγόμενων οχημάτων για να ανανεωθεί ο στόλος των ταξί.

Κλείνοντας, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, αυτό που νομίζω ότι αξίζει να κρατήσουμε, είναι το τετράπτυχο της οδικής ασφάλειας στο οποίο είχε αναφερθεί ο Υπουργός κύριος Καραμανλής:

ασφαλείς δρόμοι, υπεύθυνοι οδηγοί, κυκλοφοριακή παιδεία, δίκαιοι κανόνες για όλους.

Το νέο σύστημα για την απόκτηση άδειας οδήγησης φιλοδοξεί να ετοιμάσει καλούς οδηγούς.

Και την ποιότητα του οδηγού τη φτιάχνει, αναμφίβολα, και η κυκλοφοριακή αγωγή, η οδική συμπεριφορά.

Και αυτή, διδάσκεται και μαθαίνεται από νωρίς.

Από τους γονείς – οδηγούς τους οποίους μιμούνται τα παιδιά, από το σχολείο, από το ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον.

Γιατί η κυκλοφοριακή μας αγωγή δείχνει την κοινωνική μας αγωγή.

Γι’ αυτό και «πάνω στο τιμόνι» μπορεί να «βγαίνουν» αντικοινωνικές συμπεριφορές.

Αν λοιπόν θέλουμε να φτιάξουμε οδηγούς και όχι «χειριστές οχημάτων», έχουμε ένα νομοσχέδιο που κινείται στο σωστό δρόμο.

Μοιραστείτε και απολαύστε!

Shares