Παγκόσμια ημέρα Περιβάλλοντος η 5η Ιουνίου. Αποτελεί την κύρια εκδήλωση – επέτειο του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών, από το έτος 1973.Στο επετειακό του μήνυμα του ο Γενικός Γραμματέας Αντόνιο Γκουτιέρες καλεί τις χώρες μέλη «να τηρήσουν τις δεσμεύσεις τους σχετικά με την αποκατάσταση των υποβαθμισμένων οικοσυστημάτων και των εδαφών με βάση τη συμφωνία του Κουνμίγκ – Μόντρεαλ για την βιοποικιλότητα». Και επισημαίνει ότι: «σε διαφορετική περίπτωση οι καλλιέργειες δεν θα αποδώσουν, οι πηγές νερού θα εξαφανιστούν, οι οικονομίες θα αποδυναμωθούν και οι κοινότητες θα κινδυνεύσουν – οι φτωχότεροι θα υποστούν τις περισσότερες συνέπειες. ..Έχουμε παγιδευτεί σε ένα θανατηφόρο φαύλο κύκλο – η εκμετάλλευση της γης ευθύνεται για το έντεκα τοις εκατό των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα που επηρεάζουν τον πλανήτη μας. Ήρθε η ώρα να απελευθερωθούμε.Η αδράνεια μας κοστίζει ακριβά…Κάθε δολάριο που επενδύεται στην αποκατάσταση του οικοσυστήματος επιστρέφει τριάντα δολάρια ως οικονομικό όφελος. Είμαστε η υπεύθυνη γενιά για την αποκατάσταση..». Αυτά και άλλα σημαντικά μας λέει ο ΓΓ του ΟΗΕ.
Την σημερινή ημέρα διαλέγω για να επαναφέρω στην επικαιρότητα το θέμα της σιδηροδρομικής σύνδεσης της Ηπείρου με το εθνικό δίκτυο σταθερής τροχιάς. Ένα κατ’ εξοχήν φιλοπεριβαλλοντικό έργο που εάν όποτε κατασκευαστεί θα συμβάλει και αυτό στην μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα που σήμερα έχουμε από τις οδικές μεταφορές και υπηρεσίες.Σε πέντε ημέρες ψηφίζουμε για την εκπροσώπηση της χώρας στο ευρωπαϊκό κοινοβούλιο. Υποψήφιοι ευρωβουλευτές, παλιών και νέων κομμάτων, επισκέπτονται την Περιφέρεια Ηπείρου, αρχηγοί κομμάτων, υπουργοί, νυν και πρώην βουλευτές ακολουθούν, σε μια προσπάθεια να αυξήσουν την πίτα των υποστηρικτών τους και να ξαναζεστάνουν το κομματικό ακροατήριο. Και καλά οι νέοι δεν γνωρίζουν τα επίδικα των αναγκών της Ηπείρου, οι παλιοί κομματικοί και οι ντόπιοι εκπρόσωποι τους τι κάνουν; Απουσιάζει από τη συζήτηση η απαίτηση των Ηπειρωτών να συνδεθεί η Ήπειρος με τρένο και να μπει σε τροχιά υλοποίησης το πλέον φιλοπεριβαλλοντικό έργο μεταφοράς αγαθών και ανθρώπων! Κανείς και καμιά δεν έχει την τόλμη να βάλει το θέμα στην ατζέντα των συζητήσεων; Οι υποψήφιοι ευρωβουλευτές και αυριανά μέλη του ευρωπαϊκού κοινοβουλίου τι θα κάνουν για το θέμα;
Η διεκδίκηση του σιδηροδρόμου για τους Ηπειρώτες είναι μια πολύ παλιά υπόθεση με πλούσιο ιστορικό που έρχεται από την εποχή της Τουρκοκρατίας και κατά περιόδους επανέρχεται στην επικαιρότητα χωρίς αποτέλεσμα, επειδή δεν υπάρχει η πολιτική βούληση να δρομολογηθεί το έργο. Η διαπίστωση αυτή δεν χωρεί αμφισβήτησης μιας και η ομόφωνη απόφαση διεκδίκησης, από το ΠεριφερειακόΣυμβούλιο Ηπείρου του 2020 ενώ αρχικά φάνηκε να προχωράει,τελικά, όταν ήρθε η ώρα των αποφάσεων για τη χρηματοδότηση της ωρίμανσης των μελετών της Δυτικής Σιδηροδρομικής Εγνατίας και ειδικότερα για την γραμμή “Καλαμπάκα – Ιωάννινα – Ηγουμενίτσα”, η ευκαιρία χάθηκε επειδή τα συναρμόδια υπουργεία δήλωσαν αναρμοδιότητα. Αυτές τις μέρες περιοδεύει στην Ήπειρο ο καθ’ ύλην υπεύθυνος για την ματαίωση υπουργός της κυβέρνησης, ο κ. Σκρέκας. Ενήμεροι ήταν όλοι και όλες. ο ΠτΒ, βουλευτές και υπουργοί, οι πάντες. Οι της αντιπολίτευσης εξάντλησαν την διεκδίκηση στην κατάθεση κοινοβουλευτικών ερωτήσεων, οι δε κυβερνητικοί οπισθοχώρησαν μετά την δήλωση του Πρωθυπουργού ότι πρόκειται για «έργο επιστημονικής φαντασίας». Μα κε ΠΘ δεν ζητήσαμε να στρώσετε ράγες, την μελετητική ωρίμανση του έργου αποφάσισε το Περιφερειακό μας Συμβούλιο. Να το ξαναπούμε το έργο ήταν να ενταχθεί στο χρηματοδοτικό πρόγραμμα CEF “Συνδέοντας την Ευρώπη”, με συνολικό προϋπολογισμό 15,5 εκατομμύρια και η συμμετοχή της Ελλάδας θα ήτανε 50% μόνο. Δηλαδή για 7,5 εκατομμύρια, από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, δεν προχώρησε η μελετητική ωρίμανση του έργου. Τόσο, όσο θα κοστίσει ο υπό κατασκευή ισόπεδος κόμβος στο Μπιζάνι!
Ας τα έχουν κατά νου αυτά οι αυριανοί-ες εκπρόσωποί μας στα Ευρωπαϊκά Φόρα ως η «υπεύθυνη γενιά για την αποκατάσταση του περιβάλλοντος», όπως μας λέει στο μήνυμα του ο Γενικός Γραμματέας του ΟΗΕ. Για την Ήπειρο η σιδηροδρομική σύνδεση της αποτελεί αναγκαία συνθήκη για την αντιστροφή της αποδυνάμωσης της και το τρένο μπορεί να ανοίξει νέους ορίζοντες επικοινωνίας, εξωστρέφειαςκαι προοπτικής – παράθυρο στο αύριο , για την περιφέρειαμας και τους γείτονες μας, εντός και εκτός της επικράτειας.
Γ.Ε. Ζάψας, πρώην νομαρχιακός, δημοτικός & περιφερειακός σύμβουλος