Με Ερώτησή του προς τους Υπουργούς Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, και Οικονομικών, ο Μάριος Κάτσης ζητά την άμεση απόδοση στο Δήμο Ηγουμενίτσας και στο Δήμο Φιλιατών των τμημάτων της χερσαίας ζώνης που δεν απαιτούνται για λιμενικές δραστηριότητες. Ο βουλευτής έκανε την ακόλουθη δήλωση για το θέμα:
Εδώ και σχεδόν δύο χρόνια, η κυβέρνηση εμπαίζει τις τοπικές κοινωνίες που απαιτούν την απόδοση στο Δήμο Ηγουμενίτσας και στο Δήμο Φιλιατών, των τμημάτων της χερσαίας ζώνης, σε Ηγουμενίτσα, Σύβοτα, Πλαταριά και Σαγιάδα, που δεν απαιτούνται για λιμενικές εγκαταστάσεις.
Ο ίδιος ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, κ. Πλακιωτάκης, όταν επισκέφτηκε την Ηγουμενίτσα τον Φεβρουάριο του 2020, διαβεβαίωνε ότι τα εν λόγω τμήματα της χερσαίας ζώνης θα αποδοθούν το αμέσως επόμενο διάστημα και σίγουρα πριν το διαγωνισμό για την πώληση της ΟΛΗΓ Α.Ε., ενώ σε σχετική Επίκαιρη Ερώτησή μου στη Βουλή το Νοέμβριο του 2020, δεσμεύτηκε ότι πολύ σύντομα θα παρουσίαζε ολοκληρωμένη λύση. Όμως δυο χρόνια δεν έχει γίνει τίποτα. Ο διαγωνισμός του ΤΑΙΠΕΔ προχωρά κανονικά με τη χερσαία ζώνη να συμπεριλαμβάνεται στο πακέτο.
Με την Ερώτηση μου ζητάω το αυτονόητο από την κυβέρνηση, να αποδώσει άμεσα δηλαδή όλα τα τμήματα της χερσαίας ζώνης που δεν φορούν λιμενικές εγκαταστάσεις στους Δήμους Ηγουμενίτσας και Φιλιατών. Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ είχε δεσμευτεί, εκκινώντας μάλιστα τη διαδικασία, να αποδώσει αυτά τα τμήματά, παρά το γεγονός ότι τότε δεν υπήρχε κανένας απολύτως κίνδυνος η χερσαία ζώνη να περάσει σε ιδιώτη, καθώς το λιμάνι δεν πωλούνταν. Η απόδοση μάλιστα θα είχε ολοκληρωθεί, όπως πράξαμε άλλωστε σε Πάτρα και Δραπετσώνα, εάν η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας δεν τα τίναζε όλα στον αέρα βγάζοντας στο σφυρί το λιμάνι.
Αναμένω από τους Υπουργούς, κ. Σταϊκούρα και κ. Πλακιωτάκη, γραπτές δεσμεύσεις και κυρίως πράξεις. Τέρμα πια οι δικαιολογίες και το κρυφτούλι. Ο χρόνος τελειώνει. Είναι πολιτική απόφαση της κυβέρνησης το αν τμήματα της χερσαίας ζώνης περάσουν στις τοπικές κοινωνίες ή αν θα πάνε ως προίκα στον ιδιώτη. Η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας ξεκίνησε το έγκλημα με την πώληση της ΟΛΗΓ ΑΕ, και η ίδια θα είναι υπόλογη στους πολίτες της Θεσπρωτίας και στις επόμενες γενιές, αν το ολοκληρώσει με την παραχώρηση και των φιλέτων της χερσαίας ζώνης στον ιδιώτη.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της Ερώτησης:
Αθήνα, 19 Μαΐου 2021
ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς τους κ. κ. Υπουργούς:
• Οικονομικών
• Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής
ΘΕΜΑ: Άμεση απόδοση στον Δήμο Ηγουμενίτσας και στον Δήμο Φιλιατών, των τμημάτων της χερσαίας ζώνης που δεν απαιτούνται για λιμενικές δραστηριότητες
Η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, ανέτρεψε τον σχεδιασμό της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ για τα 10 περιφερειακά λιμάνια της χώρας, όπως αυτός είχε αποτυπωθεί στο ν.4597/2019. Αντί λοιπόν να προχωρήσει στην αξιοποίησή τους μέσω υποπαραχωρήσεων δραστηριοτήτων, χωρίς την πώληση των μετοχών και χωρίς απώλεια της διοίκησης από το ελληνικό δημόσιο όπως προβλεπόταν, αποφάσισε να πάει στη λογική του ξεπουλήματος ενός σημαντικού αναπτυξιακού και στρατηγικού εργαλείου της χώρας.
Για το λιμάνι της Ηγουμενίτσας, η κυβέρνηση επέλεξε την πώληση του πλειοψηφικού πακέτου των μετοχών της ΟΛΗΓ Α.Ε., μαζί με το οποίο εκχωρείται και η χερσαία ζώνη λιμένα, που έχει παραχωρηθεί από το 2001 με σύμβαση παραχώρησης από το Ελληνικό Δημόσιο προς την ΟΛΗΓ Α.Ε. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι αν δεν υπάρξουν οι ανάλογες προβλέψεις, το παράκτιο μέτωπο του Νομού Θεσπρωτίας, θα διαχειρίζεται από έναν ιδιώτη, καθιστώντας τον οιονεί μη εκλεγμένο «Δήμαρχο» στο πιο εμπορικό φιλέτο του νομού Θεσπρωτίας .
Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, παρά το γεγονός ότι με τον σχεδιασμό της δεν υπήρχε ο κίνδυνος η χερσαία ζώνη να περάσει σε ιδιώτη, είχε δεσμευτεί εκκινώντας μάλιστα τη διαδικασία, να αποδώσει τα τμήματά της που δεν αφορούσαν λιμενικές εγκαταστάσεις, στους οικείους δήμους.
Είχε δώσει άλλωστε ανάλογα δείγματα γραφής, καθώς είχε ολοκληρώσει τις διαδικασίες απόδοσης της χερσαίας λιμενικής ζώνης στους οικείους Δήμους στην Πάτρα και στη Δραπετσώνα (λιπάσματα), ενώ σε άλλες περιπτώσεις είχε προχωρήσει στην απόδοση δημόσιας περιουσίας στις τοπικές κοινωνίες όπως στον Ασύρματο στον Άγιο Δημήτριο Αττικής, και στην απόδοση του πρώην στρατοπέδου Παύλου Μελά στη Θεσσαλονίκη. Η σημερινή κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας υλοποιεί μια διαφορετική στρατηγική όπου προτάσσει τις ιδιωτικοποιήσεις δημόσιας περιουσίας.
Έπειτα από την ανατροπή του μοντέλου αξιοποίησης του λιμανιού της Ηγουμενίτσας, η διαδικασία απόδοσης των τμημάτων της χερσαίας ζώνης στους οικείους Δήμους έχει παγώσει. Αυτό έχει προκαλέσει έντονη ανησυχία, τόσο στις τοπικές κοινωνίες, όσο και στους επαγγελματίες που δραστηριοποιούνται σε αυτήν, καθώς και στην τοπική αυτοδιοίκηση που απαιτεί την άμεση απόδοση τμημάτων της.
Το Φεβρουάριο του 2020 ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, κατά την επίσκεψη του στην Ηγουμενίτσα, διαβεβαίωνε ότι οι διαδικασίες για την απόδοση των τμημάτων της, που δεν αφορούσαν λιμενικές εγκαταστάσεις, θα προχωρήσουν πολύ γρήγορα και σίγουρα πριν τον διαγωνισμό για την πώληση της ΟΛΗΓ Α.Ε.
Το Νοέμβριο του 2020, σε απάντηση σχετικής Επίκαιρης Ερώτησης του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ–ΠΣ Μάριου Κάτση, ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής διαβεβαίωνε και πάλι σχετικά με το θέμα, ότι «πολύ σύντομα θα παρουσιάσουμε ολοκληρωμένη λύση προς όφελος των τοπικών κοινωνιών και οικονομιών».
Τον Μάρτιο του 2021, θορυβημένοι από την απροθυμία της κυβέρνησης να δώσει οριστική λύση στο ζήτημα της χερσαίας ζώνης, πέντε πρώην Δήμαρχοι Ηγουμενίτσας μαζί με τον νυν, συνυπέγραψαν κοινή δήλωση με την οποία ζητούσαν την άμεση απόδοση των τμημάτων που δεν απαιτούνται για λιμενικές δραστηριότητες, στο Δήμο Ηγουμενίτσας.
Στις 22 Απριλίου του 2021, το ΤΑΙΠΕΔ με δελτίο τύπου που εξέδωσε, αφού πρώτα ενημερώνει για τα επενδυτικά σχήματα, τα οποία πληρούν τα κριτήρια συμμετοχής στη Β’ φάση (υποβολή Δεσμευτικών Προσφορών) για την απόκτηση συμμετοχής σε ποσοστό τουλάχιστον 67% στο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας «Οργανισμός Λιμένος Ηγουμενίτσας» (ΟΛΗΓ ΑΕ), συνεχίζει αναφέροντας ότι, στην ΟΛΗΓ Α.Ε. έχει παραχωρηθεί από το ελληνικό δημόσιο το δικαίωμα αποκλειστικής χρήσης και λειτουργίας των γηπέδων, κτιρίων και εγκαταστάσεων της χερσαίας λιμενικής ζώνης του λιμένος Ηγουμενίτσας, του αλιευτικού καταφυγίου Σαγιάδας, του αλιευτικού καταφυγίου Πλαταριάς και του καταφυγίου σκαφών αναψυχής Συβότων.
Επειδή η χερσαία ζώνη που διαχειρίζεται η ΟΛΗΓ Α.Ε. αποτελεί το εμπορικό φιλέτο της Θεσπρωτίας με μεγάλη επιχειρηματική δραστηριότητα, και χώρο ζωτικής σημασίας για την καθημερινότητα και την αναψυχή των πολιτών
Επειδή η απόδοση των τμημάτων της χερσαίας ζώνης που δεν αφορούν λιμενικές εγκαταστάσεις στους οικείους δήμους, είναι μια διαχρονική και ομόθυμη απαίτηση τόσο των τοπικών κοινωνιών, όσο και της τοπικής αυτοδιοίκησης
Επειδή η διαγωνιστική διαδικασία για την πώληση του πλειοψηφικού πακέτου των μετοχών της ΟΛΗΓ Α.Ε. προχωρά, χωρίς να έχουν αποδοθεί τα ανάλογα τμήματα που δεν αφορούν λιμενικές εγκαταστάσεις στους οικείους Δήμους, όπως είχε δεσμευτεί η κυβέρνηση, με κίνδυνο να περάσουν στη διαχείριση του ιδιώτη
Επειδή δεν υπάρχει σαφής περιγραφή των τμημάτων που στοχεύει να αποδώσει η κυβέρνηση στους οικείους Δήμους, στην ευρύτερη περιοχή της Ηγουμενίτσας, στα Σύβοτα, την Πλαταριά και τη Σαγιάδα, και των τμημάτων που θέλει να παραχωρήσει στον ιδιώτη
Επειδή δεν έχει γίνει εντελώς ξεκάθαρο στους πολίτες, ούτε το σημείο που κολλάει η διαδικασία απόδοσης, ούτε και το αν και πώς θα προχωρήσει η κυβέρνηση
Ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:
1. Θα αποδώσετε τα τμήματα της χερσαίας ζώνης που ομόθυμα απαιτούν οι τοπικές κοινωνίες, πριν την πώληση της ΟΛΗΓ Α.Ε. όπως είχατε δεσμευτεί;
2. Ποια ακριβώς τμήματα της χερσαίας ζώνης σε Ηγουμενίτσα, Σύβοτα, Πλαταριά και Σαγιάδα, σκοπεύετε να αποδώστε στους οικείους Δήμους;
3. Σε ποιο στάδιο βρίσκεται η διαδικασία απόδοσης αυτών των τμημάτων, ποια βήματα απομένουν, και πότε αναμένεται να ολοκληρωθεί η διαδικασία;
4. Σε περιοχές της χερσαίας λιμενικής ζώνης όπου δεν έχει καθοριστεί αιγιαλός ή που απαιτείται επανακαθορισμός αιγιαλού ώστε να συμπίπτει με σημερινά φυσικά του όρια, μπορεί να γίνει εξαίρεσή τους από τη σύμβαση παραχώρησης μεταξύ Ελληνικού Δημοσίου-ΟΛΗΓ, πριν την πώληση του πλειοψηφικού πακέτου της ΟΛΗΓ ΑΕ;
5. Τι προβλέπεται για τις προς απόδοση περιοχές της χερσαίας ζώνης λιμένα στην περίπτωση που ο καθορισμός και ο επανακαθορισμός αιγιαλού ολοκληρωθεί μετά την πώληση της ΟΛΗΓ Α.Ε. σε ιδιώτη; Τι προβλέπεται στην περίπτωση που καθυστερήσει ή δεν γίνει ο καθορισμός και ο επανακαθορισμός μετά την πώληση της ΟΛΗΓ Α.Ε.;
Οι Ερωτώντες Βουλευτές
Κάτσης Μάριος
Σαντορινιός Νεκτάριος