Σε 2,8 εκατομμύρια υπολογίζονται τα ανέλεγκτα οχήματα στους ελληνικούς δρόμους, τα οποία δεν έχουν περάσει από ΚΤΕΟ τα τελευταία χρόνια είτε λόγω αμέλειας των ιδιοκτητών είτε εξαιτίας οικονομικών προβλημάτων.
Την ίδια στιγμή και από τα οχήματα που περνούν από τεχνικό έλεγχο στα δημόσια και ιδιωτικά ΚΤΕΟ, η συντριπτική πλειοψηφία περνά επιτυχώς τον έλεγχο με τα ποσοστά απόρριψης να αγγίζουν μόλις το 4,5%! Έχουν καταγραφεί μάλιστα περιπτώσεις επιχειρήσεων, οι οποίες έχουν 0% απορρίψεις, κάτι που σημαίνει πως το σύνολο των οχημάτων που πέρασε τεχνικό έλεγχο σε αυτές κρίθηκε κατάλληλο για κυκλοφορία. Όπως γίνεται εύκολα αντιληπτό τα δεδομένα αυτά προκαλούν εύλογα ερωτηματικά για τη λειτουργία του θεσμού στην Ελλάδα και την αξιοπιστία των ελέγχων που διεξάγονται. Και όλα αυτά τη στιγμή που η Ελλάδα διαθέτει έναν από τους πιο γερασμένους στόλους οχημάτων μεταξύ των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης με τη μέση ηλικία των οχημάτων να έχει πλέον φτάσει τα 17 έτη. Ωστόσο, στη χώρα μας το ποσοστό απορρίψεων κινείται στο 4,5%, ενώ ο ευρωπαϊκός μέσος όρος είναι περίπου 15% και στη Γερμανία, η οποία διαθέτει έναν πολύ νεότερο στόλο οχημάτων φτάνει έως και το 35%.
Χειρότερη είναι η κατάσταση με τα δίκυκλα, τα οποία πρέπει επίσης να περνούν από τεχνικό έλεγχο. Ωστόσο, εκτιμάται από το σύνολο των περίπου 1,2 εκ. δικύκλων που κυκλοφορούν στην Ελλάδα, το κατώφλι των ΚΤΕΟ δεν περνά πάνω από το 1/3.
Ακόμα δυσμενέστερα είναι τα στοιχεία για την επίσης υποχρεωτική κατά τα άλλα Κάρτα Ελέγχου Καυσαερίων, το κόστος της οποίας κυμαίνεται μεταξύ 12 και 15 ευρώ. Σύμφωνα με τα στοιχεία των επιχειρήσεων ΚΤΕΟ, από τα περίπου 9 εκ. οχημάτων που κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους, πάνω από 6 εκ. δε διαθέτουν έγκυρη ΚΕΚ με εκπροσώπους του κλάδου να σημειώνουν ότι κι από αυτά που διαθέτουν, τα περισσότερα την έχουν επειδή είναι υποχρεωτική η έκδοσή της κάθε φορά που ένα όχημα περνά από τεχνικό έλεγχο.
Έρχονται ηλεκτρονικές διασταυρώσεις και ψηφιακά πρόστιμα
Το πρόστιμο που ορίζει σήμερα ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας για τη μη κατοχή έγκυρου πιστοποιητικού τεχνικού ελέγχου ανέρχεται σε 400 ευρώ, ενώ σε ισχύ βρίσκεται από το 2018 και το πρόσθετο «ψηφιακό πρόστιμο» των 150 ευρώ, το οποίο θα βεβαιωνόταν από τη φορολογική αρχή ύστερα από την ηλεκτρονική διασταύρωση των Μητρώων. Ωστόσο αυτό δεν είχε προχωρήσει, καθώς έως τώρα τα Μητρώα των υπουργείων Οικονομικών και Μεταφορών και Υποδομών δε «μιλούσαν» μεταξύ τους αφού δεν ήταν διασυνδεδεμένα, ενώ στην εξίσωση έμπαιναν και τα μητρώα άλλων φορέων (π.χ για τα κλεμμένα οχήματα).
Πλέον το θέμα αυτό έχει λυθεί και το υπουργείο Μεταφορών ήδη καταρτίζει σχέδιο νόμου με το οποίο θα ορίζονται οι διαδικασίες εντοπισμού μέσω ηλεκτρονικών διασταυρώσεων των οχημάτων:
- που δεν έχουν ελεγχθεί από ΚΤΕΟ
- που δεν είναι ασφαλισμένα
- που δεν έχουν πληρώσει τέλη κυκλοφορίας.