Κύρια σημεία της ομιλίας του Μάριου Κάτση, βουλευτή Θεσπρωτίας και Τομεάρχη Ψηφιακής Διακυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. στη σημερινή συζήτηση του σ/ν για την Εθνική Αρχή Προσβασιμότητας, την Εθνική Επιτροπή για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου και την Εθνική Επιτροπή Βιοηθικής και Τεχνοηθικής
Στη συζήτηση του σχεδίου νόμου για την Εθνική Αρχή Προσβασιμότητας, την Εθνική Επιτροπή για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου και την Εθνική Επιτροπή Βιοηθικής και Τεχνοηθικής, τοποθετήθηκε σήμερα ο Μάριος Κάτσης, βουλευτής Θεσπρωτίας και Τομεάρχης Ψηφιακής Διακυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ.
Ο Μάριος Κάτσης ξεκίνησε την τοποθέτησή του αναφερόμενος στο μέγα θέμα που απασχολεί την ελληνική κοινωνία, τις αποκαλύψεις που αφορούν βιασμούς ανηλίκων και πιθανότατα ύπαρξης κυκλώματος trafficking και παιδεραστίας, καθώς και την πολιτική απόπειρα συγκάλυψης αυτών των αποτρόπαιων πράξεων. Υποστηρίζοντας ότι υπάρχει αναμφίβολα πολιτική ευθύνη, έθεσε μια σειρά από ερωτήματα ουσίας, όπως ποιος επέμεινε στο διορισμό του κ. Λιγνάδη ακυρώνοντας ολόκληρο δημόσιο διαγωνισμό για χάρη του, για ποιο λόγο η κα. Μενδώνη δεν απευθύνθηκε στη Δικαιοσύνη οταν έγινε γνωστή δημόσια καταγγελία για βιασμό, αν τελικά ο κ. Λιγνάδης παραιτήθηκε αυτοβούλως ή τον παραίτησε η κα. Μενδώνη και αν η ολιγωρία εβδομάδων της κυβέρνησης να ζητήσει την συνδρομή της Δικαιοσύνης, οδήγησε σε κρίσιμες καθυστερήσεις σε σχέση με τη συλλογή σημαντικού υλικού από τις Αρχές.
Αναφορικά με τα θέματα του σχεδίου νόμου, ο Μάριος Κάτσης τόνισε ότι ο τρόπος που συστήνεται η Εθνική Αρχή Προσβασιμότητας των ατόμων με αναπηρία, την καθιστά απολύτως ελεγχόμενη από τον Πρωθυπουργό, σε συνέχεια της λογικής του Επιτελικού Κράτους ότι όλα πρέπει να στελεχώνονται κατευθείαν από το Μαξίμου και τον Πρωθυπουργό, όπως είδαμε και στην περίπτωση Λιγνάδη. Χωρίς να υπάρχει συγκεκριμένο σχέδιο δράσης με ξεκάθαρους στόχους, μετρήσιμους ποσοτικούς και ποιοτικούς δείκτες, ώστε η Αρχή να μπορεί να αξιολογεί την εφαρμογή του και να προτείνει λύσεις. Η Αρχή δεν έχει κανέναν ρόλο εποπτείας, κανέναν μηχανισμό εφαρμογής των όσων προτείνει και καμία λογοδοσία για αυτά, ενώ έχει δυνατότητα προσλήψεων, αναθέσεων, απορρόφησης και διάθεσης κονδυλίων, που είναι δυσανάλογα υψηλότερα σε σχέση με αυτό που εν τέλει προσφέρει. Η σύστασή της φαίνεται να εξυπηρετεί επικοινωνιακούς λόγους.
Ο Μάριος Κάτσης σημείωσε ότι η στήριξη των αναπήρων χρειάζεται επεξεργασμένο κεντρικό σχεδιασμό, επίπονη επιστημονική δουλειά και πολιτική βούληση, στοιχεία που δε διαθέτει η σημερινή κυβέρνηση. Ανέφερε τις τομές που έκανε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, τις οποίες δυστυχώς η ΝΔ δε συνεχίζει, όπως η συγκέντρωση όλων τα αναπηρικών προνοιακών επιδομάτων στον ΟΠΕΚΑ, όπου εξαιρέθηκαν από το φορολογητέο εισόδημα και αποσυνδέθηκαν από εισοδηματικά κριτήρια, το 15% των προσλήψεων στο δημόσιο να καλύπτεται από ανάπηρους και τις οικογένειές τους, η κατάργηση του παραβόλου των στα ΚΕΠΑ, η αύξηση των συμπεριλαμβανομένων παθήσεων, η πρόσβαση των ΑΜΕΑ στη θάλασσα με τα seatrac κ.ά.
Τέλος, ο Μάριος Κάτσης έθεσε το ερώτημα ποια είναι η σκοπιμότητα της επανασύστασης των Επιτροπών για τα δικαιώματα του ανθρώπου και βιοηθικής – τεχνοηθικής, αφού όχι μόνο δεν ενισχύονται, αλλά ούτε ορίζονται τα κριτήρια επιλογής των μελών τους. Σημείωσε ότι, σε τόσο σοβαρά ζητήματα, όπως για παράδειγμα τα θέματα βιοηθικής – τεχνοηθικής στη σύγχρονη εποχή, η κυβέρνηση επιλέγει να βρει απλά θέσεις να βολέψει δικά της παιδιά με πρωθυπουργική επιλογή, χωρίς να ενδιαφέρεται για ουσιαστική συνδρομή των Επιτροπών στο έργο της Πολιτείας.
Κλείνοντας την ομιλία του, υποστήριξε ότι η στήριξη των ατόμων με αναπηρία απαιτεί ένα ισχυρό κοινωνικό κράτος γεγονός που δε συμμερίζεται η σημερινή κυβέρνηση, ο πρωθυπουργός της οποίας κ. Μητσοτάκης, το 2017, είχε δηλώσει επί λέξει: «Δεν τρέφω αυταπάτες για μια κοινωνία χωρίς ανισότητες, κάτι τέτοιο είναι αντίθετο στην ανθρώπινη φύση». Και αυτή ακριβώς η φράση του, συμπυκνώνει όλο το πρόβλημα.